Friday, December 22, 2006

تكنولوجيا المولوخيه: Molokheiya now invigorates not only Egyptians

يسلام مين كان يخطر فى باله أن المولوخيه تسافر فى يوم من الأيام وتروح آلاف الأميال؟ نعم حدث والله ورأيت ذالك بعينى. إلى من لم يسمع أو يعرف كلمه ملوخيه يكفى أنى أقول بإيجاز أنها تحظى بمرتبه عاليه فى نفوس المصريين وهى بلامنازع الخضار رقم واحد سواء للأطفال أو الكبار. وهى محبوبه الجماهير المصريه وقره فؤادنا إينما كنا ومهما طالت بنا الأيام. وصدق الشاعر الجليل صاحبى لما قال: أنا نفسا لم تذق طعم المولوخيه هى نفس لاتعرف الفرق بين مسعد نور وعامود النور. أبشروا يارفاق فهى الأن عالميه ووضعها اليابانيون تحت قائمه الغذاء الصحى. ودلوقتى فيه حبوب ملوخيه لتقويه البنيه وسلطه المولوخيه ومكرونه بالمولوخيه وعصير المولوخيه المثلج. يسلام إيه النعيم ده، أنها تكنولوجيا العصر أيها الأحباب. أكيد فى كتير منكم فاكرنى بهزر، ولذالك أحضرت لكم مجموعه من الصور حتى أزهق حجه المشككون.

حتى اليابانيين بيحبوها خضراء


شفوتوا بقه اللى بياكل ملوخيه بيبيض إزاى، على فكره دى سيده الجيشا الحسناء لوشربت شاى أخضر معاها
تفلسك، بصراحه الحلاوه المصريه فى رأيى أحسن ولا أنتوا رأيكم أيه؟

يسلام ديه بقه سلطه مولوخيه بالتوفو اللى هوه بروتين فول الصويا

شعريه الهنا، تاكلها من هنا وتحس بسعاده الدنيا كلها

حبوب المولوخيه المقويه للذاكره
مولوخيه ناشفه لصنع الحساء اللى هو الشوربه

أوكيه كفايه حماس ودعونى أوضح كيف عرفها اليابانيون. حدثنا أبو شحبور الألمعى أن احد اليابانين المهتمين بزراعة وتطوير المحاصيل سافر مصر ليتنزه، وبعد ما أتفرج على الهرم وراح المتحف وركب حنطور حب يأكل أكله مصريه أصيله. المهم ساعتها قدمت له المولوخيه وأكلها وأنبسط قوى من طعمها. وبعض بحث ودراسه تحليليه قرر أن يستورد حبوبها رسميا و يعرضها على الشركات اليابانيه التى بدورها رحبت بالفكره وقامت بزراعتها بكميات هائله. وبعد أعلانات فى التلفزيون اليابانى الشهير أن أتش كيه عرفها جمهور اليابان وقرروا أكلها بالطريقه التى يرونها مناسبه. كان لديهم الطريقه المصريه ولكن أرادوا أن يطورها لتناسب مذاقهم. ولذالك قاموا بعده محاولات ، فقد صنعوا من ملوخيتنا الحبيبه كل ما يمكن أن يتخيله العقل. شوفتوا بقه الجمال والهنا اللى أنا فيه. بصراحه ناس بتحب الأبداع حتى لو كان مجرد طعام هم فى غنى عنه، كل ده مش مهم، المهم أنهم عرفوا أن هذا غذاء صحى فقرروا أن يستفيدو منه حتى وإن كان طعام غريب جداً عليهم. شكراً للباحث اليابانى، الله يعمر بيتك ياكابوكى يابن تافيده، فلولاه لما أكلت المولوخيه طيله وجودى باليابان السنه الماضيه.




أخيراً أتركم مع خمسه فرفشه

Saturday, December 02, 2006

 فوق قمه جبل فوجى باليابان: رحله فى فصل الخريف

The following song was voted the best Japanese song of all time.
By Hibari Misora " As the river flows"



تذكرنى هذه الأيام برحله رائعه أثناء زيارتى إلى اليابان..لحسن الحظ كان الجو مشمس ودرجه الحراره لاتقل عن 18 درجه مئويه فى مسطح الكانتو الذى يضم العاصمه طوكيو...اليابان إذا لم تقرأ عنها ستجدها مختلفه تماما على عكس ما رسمته مخيلتك لها ،....فى أيام الخريف والتى تبدأ، زى معظم الجزء الشاملى من الكره الأرضيه، من سبتمبر وحتى أوائل شهر ديسمبر تجد أوراق الأشجار ملونه بالأصفر والأحمر والبنى ودرجاتهم فى تناسق بديع يريح النفس...عندما تسقط الأوراق تصبح كالبساط المزخرف بدرجات هذه الألوان وبعد أن ألتقط بعد الصور أحب أن أسير على هذا البساط وأسمع صوت تهشم الأوراق ...كانت ولازالت هذه هى هوايتى المفضله فى وقت الخريف إلى الآن...أحكى هذه المره عن رحلتى للصعود إلى جبل فوجى باليابان وهو أعلى قمه بها

هذه صوره من الطائره لجبل فوجى أثناء رحله العوده

على الرغم من أعتدال الحراره فى منتصف وجنوب اليابان, حاجه كده يعنى بين 18 الى 22
درجه مئويه, لكن لايعنى هذا أن درجه الحراره تبقى معقوله عند قمم الجبال فتكون فى هذا الوقت من السنه مكسوه بالثلوج الكثيفه وعلى الأخص جبل فوجى اللى أرتفاعه 3776 مترا وهو طبعا أعلى جبل فى اليابان. قررت أنا وخمسه مجانين مثلى نروح نطلع لغاية قمة جبل فوجى فى ذالك الوقت. وبعد دراسة عميقه وتحليل مفصل ومشاوره جاده بدأت رحلتنا العجيبه وسط ضحك و أستهجان كثير من الزملاء. طبعا لم نستمع لاستهذائم أو حتى نصائحهم بل ذادنا هذا تحمسنا وسرنا على بركة الله قاصدين هذا الجبل العظيم ,الذى يحترمه ويقدسه اليابانيون , وكأننا راحين نزهه خلويه فيها كباب ومهلبيه. لم يكن معنا أى مرشد يوصف لنا أفضل طريق للتسلق فى تلك الظروف الصعبه ولكن علشان كنا سته كانت مخاطرتنا محسوبه الى حد ما.






فى المساء وبعد وجبه العشاء السمكيه اللذيذه وصلنا الى الجبل وفى مكان أسمه المحطه الخامسه قررنا ننام شويه,ساعتين كده نستريح فيهم فى المبيت اللى هناك قبل ما نكمل المسير للقمه. الراجل الطيب صاحب أسقع مكان شفته فى حياتى عمل لنا شاى أخضر كان طعمه ياسلام ذى الصبار, لكن الحق يتقال أن الشاى ساعدنا فى أن نشعر بالدفئ ,فى هذا الكوخ الثلجى, بس للأسف برضه غير ريقنا وكمان قلب معدتنا شويه. بعد قليل أتقابلنا بمجموعه من الناس فى منتهى العجب: واحد عازف كمان محترم فى أوركسترا مشهوره, كان عنده أجازه يوم السبت والأحد فقرر يروح يقضيهم على قمة فوجى والثانى رجل أعمال عمره ستين سنه و على الرغم من كده كان هوه أسرع واحد فينا للصعود الى القمه , وكمان أثنين من الصينين جائوا ببدل شيك قوى يظهر أنهم ضلوا الطريق ومكانش قدامهم حته يروحوها غير جبل فوجى. لحسن حظ الصينين أنه كان ممكن يستأجروا ملابس وأحذيه رياضيه من صاحب المبيت. المهم, نظرا لبرودة المكان لم يستطع أن ينام أحد فى سريره لأن درجة الحراره بداخل الملجأ ده كانت تحت الصفر, وبعد ما دفع كل منا للراجل الطيب صاحب الثلاجه ديه ما يوازى ستمائه جنيه فى الساعتن دول, شدينا الرحال ومشينا نكمل الرحله, كانت الساعه وقتها حوالى الثانيه صباحا, بعد خطواط قليله ذاد مستوى الثلج على مسار الصعود وأختفت الأشجار وسرعان ما ضاعت معالم الطريق. وذاد الأمورتعقيدا هبوب رياح ثلجيه أشعرتنا ببرودة قارسه ولكن عزمنا على المضى فى طريقنا مهما كانت الصعاب. خلال رحلة الصعود لم نر احد غيرنا على الجبل, السبب فى ذالك أن كل الناس عارفه أنه لاتوجد أى أسعافات فى هذا الوقت من العام وأذا حدث اى مكروه لاقدر الله لن تجد من يساعدك. فى حوالى الساعة الرابعة هدأت الرياح ووضحت الرؤيه لدرجة أننا شفنا أضواء المدن اللى حوالينه بسهوله شديدة. عندما وصلنا أرتفاع ثلاثه آلاف متر أصبح التصلق صعبا وكمان خطر قوى. المهم وصلنا المحطه الثامنه وقررنا نريح شويه ونستنه طلوع الشمس. درجه الحراره كانت حوالى 15 تحت الصفر وكان لازم نتحرك بسرعه وإلا تجمدت مفاصلنا. وبعدين مشينا وبدأ بعضنا يحس بنقص الأوكسجين عندما وصلنا لأرتفاع 3500 مترا . ذادت خطورة التسلق قرب القمه ولكن بعد قليل من الصعاب وصلناها أخيرا, الحمد لله. كانت الرؤيه فى غاية الضوح لدرجة أننا شوفنا البحيرات الأربعه التى ليست على مستوى ارتفاع واحد من سطح البحر. أيضا رأينا كثيرا من التلال البعيده والمكسوه بالتلج, كان منظرا رائعا جدا لايمكن انساه. كانت درجة الحراره حوالى عشرون تحت الصفر وطبعا كان فيه هواء شديد كل ده اقنعنا بضرورة الرجوع بعد مضى أقل من 15 دقيقه على وجودنا فوق القمه. تمتعت أنظارنا خلال الرحله بجمال هذه المناظر الخلابه خصوصا كان صباح هذا اليوم مشمس. أما بالنسبه لرحله العوده فكانت سهمله خصوصا لما تزحلق البعض على الجليد. بعد ان وصلنا الى المدينه ذهبنا الى حمام ينبوع مياه حاره طبيعيه ثم أكلنا وجبة شهية..ياسلام كانت رحله رائعه ليتها تتكرر من تانى.

ملحوظه: إذا أردت صعود جبل فوجى فى هذا الوقت من العام فيجب أن تعد نفسك معنوياً وجسديا ومعك كل أدوات التسلق لهذه الرحله فإنها شاقه وخطر لكنها فى رأيى تستحق كل هذه الصعاب .

الأغنيه فى الخلفيه لأم كلثوم اليابان الراحله ميزوره هيبارى فى رائعتها: الحياه فى صعابها أشبه بسريان مياه النهر. وبالغه اليابانيه تنطق ،كاوه نو نجاريه نو يوونى